The Infinite Youth + Point of Fashion: Baroque Obsessions

Point of Fashion: Baroque Obsessions

Italia, Roma, anul 1600. Aparitia curentului artistic Baroc in sec. al-XVII-lea produce declansarea unei teorii cu totul noua pana la acea vreme si anume: compozitia dinamica si expresiile puternic nuantate ale miscarii corpului uman, emotia si gestul nedisimulate care pot fi transmise imediat catre privitor, in mod direct si simplu.
Barroco = Provenienta termenului care in portugheza insemana perla cu aspect neregulat.
Barroco este un termen care este imbratisat de pionierii italieni ai curentului, barroco reusea sa contureze cel mai bine ideea de miscare in exces si de suprafata neregulata pe care artistii o vor dezvolta in creatiile lor de mai tarziu.
Rolul Barocului s-a nascut din dorinta de a detrona Manierismul, care era un stil artistic considerat prea elevat si prea ambiguu pentru oamenii de rand, fiind atribuit cu precadere intelectualilor si nobilimii dar chiar si acestia ajunsesera la o saturatie in digerarea curentului care repeta neincetat aceeasi maniera de expresii artistice. Barocul shimba complet aerul stilistic punand stop plictisului vizual, vrea sa aduca toti privitorii laolalta, vrea un stil inteligibil, curat si direct care sa rezoneze puternic in toate sufletele, netinand cont de statutul social sau de cel educational.

Barocul reuseste sa angajeze in aceasta aventura multe dintre aspectele umane: emotia, dragostea, miscarea trupului, drama si momentele tensionate, veselia si stadiile graduale ale luminii care evidentiaza expresiile diverse ale chipului, dinamismul exacerbat, grandoarea si importanta pe care omul de rand ar trebui sa le simta in fiecare zi. De aceea toate creatiile baroce par sa se invarta intr-un cerc, intr-o miscare nebuna, volumetriile sunt inventive si ofera surprize privitorului, fie ca este vorba de arte plastice, arhitectura, literatura, teatru sau dans. Lipsa de ambiguitate si redarea detaliilor cu intensa claritate, spirala in jurul unui vortex ca forma de exprimare in sugerarea miscarii, simbolurile care se pot decodifica cu usurinta, deschiderea spre simturi si spre oameni, acestea erau idei revolutionare care au cuprins intreagul continent european, nevoia societatii de a revigora domeniile artei era imensa in acea epoca.
Actul de cultura devenea pentru prima oara ceva comod de atins si de inteles datorita mijloacelor creative care devenisera explicite si la indemana: lumina si umbra, zambetul, gesturile, nuditatea, viata cotidiana, instantanee suprinse prin case, subiecte religioase descrise simplu, excesul de zel dar si modestia. Toate acestea erau zugravite cu maiestrie in redarea detaliilor si cu multa migala, artistii fiind fideli proportiilor, anatomiei umane si armoniei cromatice, astfel excesul, grandoarea, fastul si veselia deveneau firesti, ca facand parte din viata cotidiana a fiecarui privitor, in esenta fiind foarte usor de asimilat.
Precursorul cel mai de seama al Barocului este pictorul Caravaggio, care este considerat piatra de temelie a stilului si maestrul suprem al clar-obscurului, al texturilor aproape tactile ale carnatiei si un inginer al constructiei de anatomia umana, avandu-l tot timpul drept model pe magicianul in anatomie “de marmura”, Michelangelo.

Caravaggio

De la Caravaggio lucrurile vor merge intr-un singur sens, de la Baroc la Rococo-ul francez si tot asa pana la aparitia curentelor contemporane.
Cei mai reprezentativi artisti ai Barocului sunt: Peter Paul Rubens, Diego Velazquez, Tintoretto, Rembrandt si sculptorul Lorenzo Bernini.

P.P. Rubens

Tintoretto

Rembrandt

Velazquez

L. Bernini

“Apolo si Dafne” de Bernini

Talentul de geniu al sculpturii lui Bernini este cel mai bine evidentiat in detaliul de mai jos, unde se poate vedea carnatia perfect tactila daltuita in marmura alba de Carrara, imaginea unei astfel de opere sublime te face sa te intrebi daca este realizata cu adevarat de mana unui om sau de un simplu aparat foto, nu m-am putut abtine in a va prezenta aceasta perfectiune anatomica ireal de frumoasa.
Detaliu “Apolo si Dafne” de Bernini

Barocul are ecouri sinusoidale in moda, era baroca isi face simtita prezenta in fiecare sezon al modei. Motivele decorative, serpuirile ornamentale si detaliile florale tesute cu fir metalic, dinamica compozitionala si elementul surpriza sunt mijloacele designerilor pentru a crea efecte baroce care se pot asocia fericit cu tentele contemporane si inovatoare din moda actuala. Barocul devine astfel o parte interesanta a sferei noastre urbane.
”Vortexul” Baroc al modei il regasim in colectia men de toamna 2012 a casei Dolce & Gabbana, unde stilul noir sicilian se imbina armonios cu grandoarea moderata a stilului baroc. Jachetele, tricotajele si cardiganurile intunecate abunda in broderii cu simboluri baroce, stilizarile sunt opulente dar isi pastreaza totusi o alura casual si masculina. Lana, catifeaua din bumbac, casmirul, inul in amestec cu lana sau vascoza naturala in amestec cu lana sunt tesaturile favorite ale celor doi artisti pe care le folosesc repetitiv in colectiile dedicate barbatilor.
Aerul traditiei siciliene se simte in maniera croiurilor lejere dar elegante, in culorile cenusii si in negrul somptuos. Nonsalanta siciliana este deconspirata de salurile infasutate neglijent-studiat si sepcile garçon cu calota mica care sunt tipice zonei de sud a Italiei. Remarcam un colaj magistral de piese deosebite, baroco-siciliene, care se pot incadra cu ceva ajustari in zona casual-urban.
Dolce & Gabbana Men

In aceeasi zona se invarte si colectia women de toamna 2012 a celor doi creatori. Femeia siciliana, bruna cu parul negru-lucios invaluita in acel look inconfundabil sexy-victorian-dark-widow, se combina armonios cu: decoratiile spiralate baroce, broderiile manuale cu fir de matase, gradinile cu flori edenice printate alaturi de portrete pictorilor curentului. Accesoriile capilare by hand imbina notele siciliene cu cele baroce, iar aceasta juxtapunere indrazneata de stiluri ia forma unor coronite impletite din: cristale, perle, lanturi si un mix de boboci catifelati adunati de pe campiile Sudului.
Tesaturile care s-au remarcat sunt: dantela rara de Burano Venetia, comandata special pentru aceasta colectie, catifeaua din matase naturala, tulle fin cu ochiuri marunte, voal brodat manual, stofe moi din lana cu matase in amestec, tot soiul de combinatii ale unor fibre naturale care sunt secrete tinute bine sub cheie, fir de aur si matase satinata, coltisori de dantela de inspiratie neo-victoriana.

Dolce & Gabbana Women

In arta fotografica mi-a atras atentia un pictorial in care miscarea exuberanta si starile emotionale s-ar potrivi unei scene baroce à la Rubens. Este vorba de un editorial alb-negru conceput pentru camapania publicitara de lenjerie Emporio Armani realizat de artistul ucrainian Anton Surkov, care doreste sa surprinda in obiectiv un dans exploziv, o captura in clar-obscur a luminii care are darul de a imbogatii dinamica trupului, o paleta de emotii si sunete, in sensul in care ar fi posibil sa “auzi” o fotografie:). Praful alburiu din imagini are rolul de a transmite un mesaj, el urmeaza liniile corpului si contribuie sugestiv la reliefarea trairilor celor doua personaje. Un dans senzorial care trimite privitorul inapoi cu secole, in era baroca sau inainte, intr-o dimensiune futurista.
Anton Surkov pentru Armani

Pictorul contemporan Carlo Galfione se foloseste de motive de sorginte baroca in mini-seria lui de panze, cum sunt ornamentele florale de mai jos. Portretele lui sunt pictate in ulei, lucrate cu o atentie deosebita la detalii si forme, avand centrul de interes zonele mari care sunt acoperite de motive florale. Carlo sfideaza insistenta cu care se lucreaza arta contemporana in Photoshop. Conform opiniei lui, era digitala nu poate fi un substitut valoros pentru arta autentica, realizata cu mijloace manuale traditionale binecunoscute. Reintoarcerea la modulatiile pensulei si la nervul desenului manual, la fiorul spiritual unic, la incrancenarea sau relaxarea din timpul “facerii”, la senzatia tactila de neinlocuit data de atingerea hartiei sau a panzei, reintoarcerea la amestecul culorilor pe paleta si la farmecul contemplarii indelungi care se instaleaza atunci cand iti examinezi lucrarea, toate acestea nu se pot inlocui cu nimic din ce-ar putea sa-ti ofere un mouse rece sau un monitor bine reglat.
El ne arata ca se poate asemana o pictura cu o lucrare realizata in Photoshop, desi ea pare a fi construita intr-un program grafic. Clientii numerosi ai artistului se pare ca apreciaza tocmai acest efort stilistic si creativ de a asocia pictura clasica cu grafica pe computer. Acestia sunt cuceriti la prima vedere de valoarea artistica a lucrarilor si de autenticitatea infailibila a panzelor.

Carlo Galfione

Inspirata de lucrarile colosale ale lui Caravaggio, revista “Dazed and Confused” realizeaza cu 8 modele masculine celebre o sedinta foto deosebit de picturala care pare dedicata in intregime pictorului italian proto-baroc. Casele de moda care au participat la acest tablou desprins din opera lui Caravaggio sunt: Linia Emporio Armani, D & G, Gucci, Diesel si Burberry.

Tinutele propuse de designerii caselor de moda sintetizeaza si interpreteaza tematica artei lui Caravaggio, prin croiuri bine structurate pe silueta costumului baroc care se afla intr-o antiteza cu tusele moderniste. Se pot observa accente punk-rock in bijuteriile montate pe chipul modelelor si in accesoriile capilare inedite care acompaniaza armonios coafurile atent studiate. Outfit-urile sunt ciudate, efeminate, accesoriile si pozitiile statice ale personajelor ofera un spectacol bizar dar emotionant care pare emis de opera marelui pictor.

Personajele din editorial nu sunt intamplator pozitionate la granita dintre masculin si feminin, barbatii tineri din temele caravaggiene sunt armoniosi, cu o musculatura bine definita ce emana masculinitate, au o constitutie fizica robusta, parul este semi-lung cu onduleuri brune, chipul tinerilor are trasaturi fine, cu ochii caprui, plini de viata, profunzi, usor mirati cu o privire angelica, un amestec de sensibilitate feminina si vitalitate masculina.
Filtrele foto “el vecchio” care s-au folosit creeaza un impact vizual deosebit, o impresie aproape tactila de tablou cu panza crapata si patata de vremuri pe care o contempli vrajit intr-un muzeu de arta.

Editorial ”Dazed and Confused”

Un alt colaj de fragmente din picturile grandioase ale curentului Baroc isi arata spendoarea in colectiile designerilor: Burberry Prorsum, Linda Dresner, D&G, What Comes Around Goes Around and Lydia Courteille. Principalul vinovat al inspiratiei designerilor este opera lui P.P. Rubens. Alti artisti de geniu care i-au inspirat sunt: Michelangelo-Renastere, Pieter Bruegel-Renastere tarzie, Caravaggio-Manierism si proto-Baroc, Titian-Renastere.
Rochiile si fustele create in acest fashion-art au ca punct de interes printurile mari realizate dupa portretele artistilor amintiti mai sus. Ideea de a ilustra un tablou celebru pe o rochie simpla si ampla sau pe o fusta cu volum a placut nespus consumatorilor de moda, acestia bucurandu-se de functionalitatea tinutelor si de purtabiliatea lor, dar si de faptul ca au o amprenta excentrica si originala.

Editorialul fotografului Guli Cohen este compus dintr-o mini-serie de piese de inspiratie baroca, care cuprinde bijuterii opulente si tesaturi nobile brodate pe aproape toata suprafata lor. Modelele gratioase sunt puse in valoare de cateva artificii bine alese: machiajul de papusa de portelan, coafuri stilizate si bine pregatite pentru diademele princiare somptuoase, toate acestea cumulate denota atat spiritul baroc cat si cel rococo, linia istorica ce demarca cele doua stiluri artistice fiind oricum estompata, diferentele nefiind atat de mari avand in vedere ca Rococo-ul francez este un fel de continuare fireasca a Barocului. Tenta dramatic-decadenta a editorialului este sugerata de tusele picturale si de decorul teatral care pare a fi smuls dintr-o sceneta a lui Molière.

O ultima colectie prezentata in acorduri baroce este conceputa pentru vara 2012 de designerul polonez Malgorzata Dudek, colectie ce s-a afat in atentia lentilei magice a fotografului Christoph Musiol. Influenta baroca isi face simtita prezenta in fiecare imagine, iar jocul grafic deosebit accentueaza efectul Drama-Decadence. O simfonie de croiuri avangardiste cu insertii de simboluri futuriste si ecouri baroce. Elementele definitorii care compun colectia ar fi: deconstructia formelor prin volume intrerupte brusc in anumite zone, portrete in relief care se repeta obsesiv, zeci de metraje de material suprapuse pentru crearea unui efect sculptural à la Lorenzo Bernini si sute de franjuri deep-dark de matase care transmit prin asezarea lor simetrica o paleta de stari conflictuale, semnale tensionate si trairi profunde.
Malgorzata Dudek

Pentru relaxare si delectare, am pastrat la final o colectie spectaculoasa de pantofi creati de marile case de moda care poate constitui un veritabil univers baroc, chiar daca au un design straniu si sunt aproape imposibil de incaltat undeva. Dati-mi sa va prezint colectia in acorduri baroce de Vivaldi sau de Bach. Cum am supravietui in acesti pantofi complet nebuni? Eu i-as elege pentru toamna pe cei de la nr. 5, chiar si pentru a merge 1-2 m, voi pe care i-ati alege macar pentru cativa pasi? Oricum nr. 4 ar sta bine si pe masa mea de lucru, responsabili pentru bunadispozitie si elan creativ

Nr.1

Nr.2

Nr.3

Nr.4

Nr.5

Nr. 6

Nr. 7

Nr. 8

Nr.9

baroque, Editoriale de moda si tendinte, fashion, and more:

Point of Fashion: Baroque Obsessions + Point of Fashion: Baroque Obsessions